איך לעשות מחקר מתחרים בדיגיטל ולהיות צעד אחד לפני כולם ב2021

תוכן עניינים

הקדמה

מחקר מתחרים זה אחד השלבים החשובים בבניית נכס או מוצר דיגיטלי!
בטוח שמעתם את הביטוי הזה בעבר – "תמיד תהיה שלב אחד לפני המתחרה שלך".

אחד השיעורים החשובים שלמדתי בצבא זה שבשלב התכנון עוד לפני שיוצאים למבצע, ועוד לפני שנוגעים במטרות, משימות, יעדים וכו' בודקים שלושה דברים "קרקע-אויב-כוחותינו".

בהתאמה לנושא שלנו – זאת אומרת שבשלבים הראשונים עוד לפני שאנחנו בונים מוצר דיגיטלי ומתאימים לו משפך שיווקי, דף מכירה, מארגנים צוות, פונים למעצב ועוד ועוד..
אנחנו צריכים לבדוק מהן הפלטפורמות המתאימות, מי המתחרים שלנו ומה החסרונות שלהם, ומה היתרונות והיכולות שלנו מולם.

קרקע (מרחב) – המרחב שאנחנו נכנסים אליו זה הדיגיטל כמובן, אנחנו צריכים לאסוף כמה שיותר נתונים ולהבין את סביבת העבודה. זה שלב שאנחנו נשאל שאלות.
לדוגמא: מה המוצר שלנו? מה הנישה שלנו? איפה הקהל שלנו נמצא? מה הוא מחפש? האם אנחנו צריכים אתר שלם או שמספיק לנו דף נחיתה?

אויב (מתחרים) – בחינת המתחרים בנישה שלנו או כמו שאוהבים לקרוא להם "קולגות" 😉, נאסוף את כל המידע שנוכל לאסוף ונבחן את האתגרים שיהיה לנו במהלך הדרך.

כוחותינו – עכשיו כשיש לנו רשימה מסודרת של כל המתחרים שלנו, ומה היתרונות והחסרונות שלהם אנחנו נשווה את מה שיש לנו ואנחנו גם נדע להשלים את החסר כדי לגשת יותר טוב לקהל היעד שלנו ולעשות את זה בצורה מצויינת יותר.

למה חשוב לעשות מחקר מתחרים

המידע שאנחנו נאסוף יכול להיקרא "מודיעין עסקי", לא זה לא עוד מחקר S.W.O.T (חוזקות, חולשות, הזדמנויות, איומים) כדי להבין מי נמצא בנישה שלנו.

מחקר מתחרים די קריטי בשביל ההצלחה של המוצר משום שזה מחמש אותנו עם היכולת לזהות הזדמנויות בתעשייה ובנישה שלנו, זיהוי טרנדים ושינוי אסטרטגיה של המתחרים שלנו ובכך נוכל להסתגל ולהיות רלוונטיים תמיד, להישאר עם אצבע על הדופק ולהיות צעד אחד לפני כולם.

בשביל שהמוצר שלנו יצליח אנחנו נצטרך לעשות מחקר מתחרים מעמיק ולצלול לעומק הביצה (וקצת לדחוף את הידיים ל***).

חשוב לי להדגיש שזה אומנם נעשה לפני שנתחיל עם המוצר, אך מומלץ לעשות אותו שוב גם במהלך הדרך כדי לבדוק אם יש שינויים בשוק (ניגע בכלים שמעדכנים אותנו אוטומטית במהלך המדריך).

עוד סיבה שנשתמש במחקר זה כדי לעשות 'מודלינג' (Modeling) למשפך או מוצר שמצליח בנישה שאנחנו רוצים לשווק בה.
(לטובת ההדרכה אני אדגים מחקר על חלקים מהמשפך של ראסל ברנסון לספרים שהוא מוציא לאור.)

איך למצוא את המתחרים שלנו

אם נרצה להודות בזה או לא המתחרים שלנו נמצאים שם והם רעבים לא פחות מאיתנו!
הדבר הראשון שנעשה זה לזהות מי הם ומה דריסת הרגל הדיגיטלית שלהם ע"י חיפוש כללי ברשת (גוגל, פייסבוק, אינסטגרם).

אנחנו נבדוק:

  • תוכן ורשתות חברתיות.
  • אזכורים באתרי חדשות ותוכן אחרים.
  • סקירות והמלצות.

המשימות
  1. לסרוק את הרשת ע"י חיפוש מילות מפתח הקשורות לתחום בגוגל וברשתות החברתיות ולהכין טבלה של כל המתחרים הישירים\ והלא ישירים שלנו וקישור לאתר או דף הנחיתה שלהם.
  2. לסדר את המידע בטבלה מסודרת (לאט לאט הטבלה תתמלא במהלך המדריך)
  3. להירשם לרשימת התפוצה שלהם, להיכנס לדפי הנחיתה ולמלא פרטים ולקבל את סדרת המיילים שלהם, ולתת לריימרקטינג (פרסומות) לרדוף אחריכם ברחבי הרשת, ולקנות את המוצרים שלהם!
איך נזהה את ההצעה העיקרית של המתחרים שלנו

לרוב נמצא את ההצעה העיקרית באתר – בדף הראשי, אודות או שירותים.

במשפך של ראסל "הספר Dotcom secrets" הוא לא המוצר העיקרי, אלא במקרה הזה המארז השלם של הספרים שהוא כתב, וגם זה לא הסוף כי הוא בנה שרשרת מוצרים שלא נגמרת.
הוא מציע את הספר בחינם + משלוח (זאת אומרת שהתשלום רק על המשלוח והאריזה).
במקרה הזה נגלה את המוצר העיקרי רק במהלך הקניה כשהוא יעשה לנו אפ-סייל ויציע גירסה דיגיטלית מוקלטת של הספר, ואת מארז הספרים השלם.

מחקר מתחרים בגוגל
הנקודות שנבחן
  • מה המוצר העיקרי והמשני? (יכול להיות כמה) ומה המחיר?
  • אילו אפ-סיילים ודאון-סיילים יש לו? ומה המחיר?
  • האם האתר מבוסס תוכן וערך או רק מוכר?
  • האם יש דף נחיתה למוצרים שלו?
  • מה מבנה המשפך שלו?
  • האם הוא רק מוכר בסדרת מיילים או גם נותן ערך ותוכן?

זיהוי מקורות תנועה של המתחרים

אחד הדרכים לזהות למי המתחרה שלנו מפרסם ומי קהל היעד שלו זה להבין מאיפה התנועה שלו מגיעה.

לפעמים ע"י הבנה של המשתנים האלה נוכל לגלות קהלים חדשים שלא חשבנו עליהם, ומקורות תנועה כמו בלוגים ואתרי תוכן שלא הכרנו בנישה שלנו.

המשימות
  • זיהוי מקורות תנועה\ קישורים חיצוניים הכי חזקים של המתחרים.
  • זיהוי מהם העמודים והתכנים החזקים באתר שמושכים הכי הרבה תנועה.

לטובת זה יש לנו בארסנל מספר כלים:

לא בכולם צריך להשתמש, חלקם חופפים וחלקם משלימים אחד את השני, וחלק מביאים תוצאות יותר טובות בנושא מסויים.

1. ahrefs 

האתר המציע מידע מקיף על פעילות  של המתחרים.
כדי לאתר מתחרים אפשר פשוט לשים את כתובת האתר ולקבל רשימת של מתחרים פוטנציאלים.
בנוסף לזאת הכלי מאפשר למצוא קישורים חיצוניים של המתחרים שלנו ע"פ דירוג ולהבין מאיפה התנועה העיקרית שלהם מגיעה, משמש בעיקר לניתוחי SEO.

2. BuzzSumo 

הכלי מעולה לחקר תכנים בעיקר, אם למתחרה שלכם יש בלוג שימו את הקישור ותראו איזה פוסטים הכי וויראלים, כמה פעמים הוא שותף ובאילו רשתות חברתיות.
בנוסף לזאת הכלי מאפשר: מעקב אחרי אתרים במידה ומעלים תכנים חדשים, ושימוש במשפיענים. 

3. ניל פאטל \ Neil patel

כלי פצצה שנותן הרבה מאוד אפשרויות בחינם לפני שהוא גובה כסף, מאפשר בדיקת של קישורים חיצוניים, כמות תנועה, זיהוי תכנים מובילים ועוד..

4. SimilarWeb \ סימילרווב

אחרון אחרון חביב! הכלי שאני הכי אוהב, הוא מאפשר לזהות מקורות תנועה עיקריים, מקורות תנועה מפרסום ממומן, פילוח שוק, תוכן עיקרי ואתרים דומים בנישה.

מחקר מתחרים בפייסבוק

בעבר היה כלי בשם likealyzer שאפשר לנו לעשות חקר מתחרים בפייסבוק, הכלי עבד על מתכונת Freemium (גרסה חינמית עם אפשרויות נוספות בגרסת הפרימיום) שאפשרה לשים קישור לעמוד ולקבל תוצאות אמת ולאבחן את כמות הלייקים, תוכן, דמוגרפיה ואפילו דירוג שהתכנה הביאה – אבל מסוף 2019 היא ירדה מהאוויר.

היום אנחנו נשארנו עם הכלים החינמיים של פייסבוק שהם יותר ממספיק!


המשימות

1. נכנס לעמוד הפייסבוק ונבדוק את הנקודות הבאות:
א. איך העמוד מעוצב? מה רואים בקאבר ובתמונת הפרופיל.
ב. כל כמה זמן מעלה תוכן? וכשכן.. האם מכוון  וידאו\ תמונות\תוכן.
ג. האם האודות, מייל, כתובת, תיאור וסיפור עסק מעודכן.

מחקר מתחרים בפייסבוק

בעמוד של ראסל אתם יכולים לראות שהוא מכוון תוכן וידאו.
הוא הוסיף עמודה בצד שמאל למטה בקטן שמפנה למוצר העיקרי שלו – ClickFunnels ולערוץ היוטיוב שלו.
בקאבר – הוא מעביר הוכחה חברתית ברורה כשהוא שם תמונה שהוא עומד מול  אלפי אנשים, וגם הפרופיל עם המיקרופון.

2. נכנס ל-AD library ונבחן את הנקודות הבאות:
א. קופי והמיקרו קופי של המודעות (באילו כאבים\ עונגים הוא מנסה לגעת?)
ב. באילו תמונות\ סרטונים העמוד משתמש לפרסומים.
ג. באילו פלטפורמות העמוד מפרסם.

כדי להיכנס לרשימת המודעות של עמוד ספציפי, נכנס לעמוד הפייסבוק ונרד למטה ונחפש מצד ימין Page Transparency ובעברית שקיפות הדף (ויהיה מצד שמאל):

מחקר מתחרים בפייסבוק - ראה עוד

לאחר מכן יפתח לנו חלון שבו נוכל לראות את היסטוריית הדף, מתי הוא נפתח, מאיזה מקומות בעולם מנהלים אותו וכמה מנהלים יש וככה נוכל ללמוד על המערך עוד דבר או שניים.
אנחנו רוצים לבדוק אם הוא מפרסם דרך הדף אז נלחץ על Go to ad library ובעברית לספריית המודעות:

מחקר מתחרים בפייסבוק - לך לסיפריה

לאחר שנכנס לספריית המודעות אנחנו נוכל לצפות במודעות שפעילות כרגע בדף בלבד, ולסנן אותם לפי הפלטפורמה שבו הם מפורסמות, מדינות ועוד..

מודעות של מתחרים בפייסבוק

3. נוסיף את התוסף לכרום Facebook Pixel Halper ונבדוק אם למתחרה שלנו מותקן Pixel של פייסבוק המאפשר לעשות מעקב ומודעות רימרקטינג למי שנכנס לאתר.

להוספת התוסף הרישמי לגוגל כרום לחצו פה.
לאחר מכן כנסו לאתר\ דף נחיתה ותבדקו האם הם התקינו פיקסל באתר, במידה וכן אנחנו נוכל להסיק מזה שיש משווק שעומד מאחורי המוצר ושהם אוספים 'קהלים' לטובת פרסום בפייסבוק וברשת המדיה שלה.

באדום – לאחר שנתקין את התוסף אנו נראה אותו בסרגל למעלה והוא יבדוק ויודיע האם יש פיקסל בעמוד שבו אנחנו נמצאים.
בירוק –
אתם יכולים לראות שבדף נחיתה של ראסל מותקנים שני פיקסלים שונים (כנראה לגיבוי) ושהאיוונט שנוצר כשמישהו נכנס הוא Pageview.

פייסבוק פיקסל

*חשוב! אל תבדקו רק בדף נחיתה או באתר, כדאי לבדוק גם ב'דף התודה' לאחר מילוי הפרטים או כל המרה שהיא. האם המתחרה הגדיר את ההמרה כמו שצריך מול פייסבוק.

4. נשתמש ב-BigSpy כדי למצוא מודעות שלא מופעלות בפייסבוק.
ביג-ספיי זהו כלי שעובד על מתכונת Freemium, ההרשמה בחינם ובגרסה חינמית מאפשרת לעשות 10 חיפושי שאילתות ביום והתוצאות מוגבלות, והגרסאות בתשלום מאפשרות יותר.
הכלי מאפשר סינונים מאוד מתקדמים, ולצפות במודעות ממגוון פלטפורמות ולא רק פייסבוק.
בכלי תחפשו על פי מילות מפתח וככה לקבל רעיונות למודעות ולהבין יותר איך לפרסם לקהל היעד שלכם.
משהו מגניב שקרה לי – בכלי הזה גיליתי מתחרים חדשים בכל מיני נישות שלא ידעתי שהם מפרסמים או קיימים.

Bigspy - כלי לניתוח מתחרים

מחקר מתחרים בגוגל

בגלל שאנחנו מתמקדים במוצרים דיגיטלים אני לא אדבר על מחקר מתחרים לטובת קידום אורגני (SEO) שזה נושא נרחב בפני עצמו, אלא אתרכז בכלים של גוגל לבדיקת טרנדים והאם המתחרים שלנו מפרסמים או משתמשים במערכת הפרסום של גוגל.

המשימות

1. נוסיף את התוסף לכרום בשם Tag Assitant של גוגל ונבדוק האם המתחרה שלנו התקין את תג המעקב של גוגל.

להוספת התוסף הרישמי של גוגל לחצו כאן.
לאחר מכן כנסו לאתר\ דף נחיתה ותבדקו האם התקינו את התגי מעקב הרלוונטים בעמוד.

באדום – בשלב הראשון נלחץ על סמל של התג מנג'ר בסרגל הכלים למעלה.
בירוק – לאחר שהחלון יפתח נלחץ על Enable כדי להפעיל את התג ונרענן את העמוד.

מחקר מתחרים בגוגל תג

לאחר שנרענן אנחנו נלחץ שוב על הסמל בסרגל הכלים של כרום למעלה ויפיעו לנו התגים הרלוונטים של גוגל במידה ויש.
מוקף בירוק – תג רימרקטינג של גוגל.
מכאן ניתן להסיק שהם עושים שימוש במודעות רימרקטינג ברשת המדיה של גוגל, או אוספים נתונים ומידע על בסיס הכלים של גוגל.

מחקר מתחרים בגוגל תג

כמה ימים אחרי שנכנסתי לדף הנחיתה התחילו לרדוף אחרי המודעות של הספר ביוטיוב, שזה דוגמא מעולה לריימרקטינג כמו שצריך.
במידה וזה מתחרה שלכם, מצלמים מסך, שומרים ולומדים.

מחקר מתחרים ביוטיוב
מחקר מתחרים ביוטיוב

2. חיפוש בגוגל, אבל עם טוויסט.

קיימת אופציה בגוגל לחפש תוצאות של כל הדפים מאתר ספציפי ע"י הוספה של Site בשורת החיפוש ואז את כתובת האתר, לדוגמא:
site:ynet.co.il

במידה ואנחנו ורוצים למצוא מילת מפתח ספציפית בתוך האתר אנחנו נוסיף אותה בשורת החיפוש מיד לאתר הכתובת ואז נקבל את כל הדפים שבהם יש את מילת המפתח באתר הספציפי, לדוגמא:
site:ynet.co.il רכב

אז איך זה יכול לשמש אותנו?
לעיתים המתחרים שלנו לא בונים את המשפכים שלהם על האתר האישי אלא על פלטפורמות של יצירת דפי נחיתה כמו: smoove, רב מסר, שלח מסר, clickfunnels ועוד..
ולכן אנחנו יכולים למצוא את הדפי נחיתה על ידי חיפוש הפלטפורמות והוספת מילת המפתח של ה"נישה". 
לדוגמא:
אני רוצה למצוא את כל הדפי נחיתה שיש בSmoove בתחום הדיגיטל, אני אמצא את הכתובת שבה הם משתמשים לדפי בנחיתה ואחפש:
דיגיטל site:lp.vp4.me

יתגלה בפניכם עולם שלם של דוגמאות לדפי נחיתה בכל הפלטפורמות הקיימות, וזה עובד גם בעברית וגם באנגלית.

*חשוב! שימו לב שברוב הפלטפורמות האלה הכתובת הראשית היא לא הכתובת שבה משתמשים לדפי הנחיתה, כמו בדוגמא.

גוגל ניתוח תוצאות מתחרים

2. נשתמש ב-Google Trends כדי לבדוק מגמות בשוק.

כשתכניסו בגוגל טרנדס את המונחים הקשורים לנישה או לעסק שלכם תוכלו לצפות במגמות החיפוש בגוגל ובכך להבין מתי יש עליה ויותר ביקוש בשוק.
או במידה ויש לכם בלוג להבין איזה תכנים אנשים מחפשים עכשיו יותר ואז וליצור תוכן שמותאם בדיוק למה שאנשים צריכים ומחפשים.
לדוגמא:
יצא פיצ'ר חדש לוואטסאפ ביזנס ואנשים מתחילים לחפש על זה בגוגל, אתם רואים שיש מגמה ומכינים סרטון יוטיוב שמדריך ועונה על כל השאלות.

כדי להיכנס לעמוד של מגמות חיפוש יומיות לחצו כאן.
*חשוב! בשורת הסינון אל תשכחו להחליף למדינה הרלוונטית, הברירת מחדל זה ארה"ב.

השיטה של ראסל בראנסון

ראסל בראנסון המשווק והיזם האגדי בספרו DOTCOM SECRETS מדבר על איך לעשות מחקר מתחרים, לאחר אינספור לקוחות, ומשפכים שהרוויחו מילארדים הוא גילה שישנם חמישה משתנים שחייבים להיות בכל מחקר שאנחנו עושים לפיצוח משפך שיווקי וקמפיין אונליין מוצלח ואלו הם:

  1. דמוגרפיה
  2. הצעה
  3. דף נחיתה
  4. מקור תנועה
  5. הקופי של המודעה

בפיצוח משפך אסור שיהיה שני משתנים שלא ידועים לנו, אם יש שני נקודות שלא ידועים לנו, אז אנחנו לא מתחילים עם המשפך שלנו בכלל, וצריכים לחפש מוצר חדש או לחפש יותר טוב.

אפשר לכתוב פוסט שלם בנפרד על השיטה שלו למחקר מתחרים, במידה ואתם רוצים שאפרט על זה כתבו לי בתגובות למטה.

אני ממליץ בחום על הספרים של ראסל ברנסון. 
הוא הוציא לא מזמן סריה חדשה של ספרים ועדכן את הספרים הישנים שלו, אני אישית קניתי אותם והם משמשים אותי ביום יום לעבודה כמו ספר חוקים, עוד על הספר DOTCOM SECRETS תוכלו למצוא פה.

ובמאי הקרוב (2020) הספרים המעודכנים יצאו למשלוחים ואני מחכה לזה בקוצר רוח.

כלים ובונוסים חינמיים

סתם בשביל הכיף..

קצת רכילות לא תזיק:
רוצה לדעת כמה זמן למתחרה שלך יש את העסק? מה הגיל של הדומיין של ועל מי הם רשמו אותו? מידע על השרת שלהם ועוד.. תוכלו לבדוק את זה בכלי הבא: whois.net.

תישארו מעודכנים:
התראות גוגל
ישלחו לך עדכונים ישירות למייל על בסיס מילות מפתח שתגדירו בתדירות שתרצו ועל בסיס מקור או שפה שתבחרו. באמצעות הכלי הזה תוכלו לעקוב אחרי העדכונים של המתחרים שלכם או אחר התפתחויות בתעשייה ובנישה שלכם – Google Alerts.

סיכום

למדנו על מחקר מתחרים וכמה הוא חשוב לפני שאנחנו מתחילים לעבוד על המוצר שלנו, במהלך המדריך גילינו דרכים לגלות מתחרים חדשים וגם איך לחקור ולבדוק את הקיימים.
תעבדו בצורה מסודרת עם טבלאות ו'תמפו' את המתחרים שלכם.

נסיים במשפט מגניב של בודהה "מי שלא מתחרה באף אחד-אין לו מתחרים".

שיהיה לכולנו רק בהצלחה!
אוהב המון, מאיר 🙂 

 

{"@context":"https://schema.org","@type":"FAQPage","mainEntity":[{"@type":"Question","name":"האם לעשות מחקר מתחרים זה חשוב?","acceptedAnswer":{"@type":"Answer","text":"ברור, מחקר מתחרים זה אחד השלבים החשובים ביותר בבניית נכס או מוצר דיגיטלי, אי אפשר להתכחש למתחרים שלנו הם שם והם רעבים להצלחה לא פחות מאיתנו, ועלינו להבין מה החסרונות ומה היתרונות שלנו מולם."}},{"@type":"Question","name":"למה לעשות מחקר מתחרים?","acceptedAnswer":{"@type":"Answer","text":"מחקר מתחרים די קריטי בשביל ההצלחה של המוצר או השירות משום שזה מחמש אותנו עם היכולת לזהות הזדמנויות בתעשייה ובנישה שלנו, זיהוי טרנדים ושינוי אסטרטגיה של המתחרים שלנו ובכך נוכל להסתגל ולהיות רלוונטיים תמיד, להישאר עם אצבע על הדופק ולהיות צעד אחד לפני כולם. ובנוסף, למה לעבוד קשה אם אפשר ללמוד מניסיון של האחר?"}},{"@type":"Question","name":"מה בודקים במהלך המחקר?","acceptedAnswer":{"@type":"Answer","text":"במהלך המחקרים בודקים הכל, מהפרופילים והעמודים העסקיים ברשתות החברתיות, עד תכנים באתר, מודעות בפייסבוק בעבר ובהווה, אזכורים, המלצות ועוד.. הכל מפורט במדריך."}},{"@type":"Question","name":"האם קיימים כלים כדי להקל על התהליך?","acceptedAnswer":{"@type":"Answer","text":"כמובן, יש כלים שמאפשרים לנו לעקוב אחרי טרנדים, זיהוי מקורות תנועה של מתחרים, ניתוח האתר שלהם, לבדוק איזה מודעות ממומנות הם מריצים ועוד.."}}]}

אהבת? שתפו את החברים שלכם שייהנו גם!

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook

בא לך להשתפר עוד? יש עוד כמה מעניינים כאלה:

הצטרפו עכשיו לרשימת התפוצה!

רוצים להתעדכן בדבר הבא לפני כולם? מלאו פרטים והצטרפו לקהילה: